Battery Management System. Waarom?
Een LiFePo4 cell heeft een nominaal voltage van 3.2V. In een EV heb je meer dan 72V nodig, dus moet je een groot aantal cellen in serie zetten om dat voltage te halen. Om 144V te halen heb je dus 45 cellen nodig.
Een LiFePo4 cell is extreem gevoelig voor te diep ontladen en overladen. Het hangt een beetje van het type af, maar laten we zeggen dat het onder voltage 2.5V is. Als de cell onder dit voltage komt is de kans groot dat de capaciteit sterk afneemt, waardoor andere cellen harder moeten werken etc etc. In theorie zou je dan kunnen zeggen dat het totale pack voltage niet onder de 45 * 2.5V = 112.5V mag komen… maar zo makkelijk is het niet. Omdat de cell eigenchappen, temperatuur, whatever kan varieren is het mogelijk dat het pack volume meer dan 112.5V is terwijl er een specifieke cell minder dan 2.5 is en stuk stuk gaat. De oplossing is het monitoren van het voltage per cell en de boel afkappen zodra er 1 cell onder de 2.5V komt. een BMS doet dit.
Voorkomen dat een cell overcharged raakt wordt ook gedaan door het voltage te monitoren, en als deze boven een bepaalde waarde komt zorgern dat de cell niet meer geladen wordt, maar andere cellen wel. Zodat het boeltje helemaal gebalanceerd wordt.
Dat monitoren van het lage voltage snap ik, is niet zo moeilijk. Dat monitoren van het hoge voltage snap ik ook, alleen hoe je nu zorgt dat een bepaalde cell niet meer laadt, dat snap ik nog niet helemaal.
Maar volgens mij staat her hier in: BMSTheoryOperation.pdf (65.45 kb) nog even op studeren.